onsdag 3 februari 2010

Vilken dag!










.Har haft en helt underbar dag. Den bästa sedan jag anlände till Alpe d' Huez. Startade morgonen med att åka upp till Pic Blanc som ligger på 3330 möh. Tanken var att vi skulle åka ett klassiskt åk som heter "Pyramide". Dock hade det kommit en hel del snö som gjorde att vi var lite osäkra på hur hårt det satt. Ytorna här kan skapa väldigt stora laviner. Ola grävde ut en stor del som jag sedan skulle trampa på för att se bärigheten. Svårt att förklara men tänk er att han ett stort 4kantigt U. Snön var ok men det hade drivit in moln under tiden. Ingen kände för det området i dålig sikt. Vi valde istället att åka ner i den dal som jag åkte när jag körde fel. Nu var vi dock helt medvetna om var vi måste hålla höger och hika i ca 25 min för att komma tillbaka. Molnen lättade efter ett tag och vi fick ett fantastiskt åk. Efter att ha vandrat upp kå kammen där vi kunde ta oss tillbaka satt
det inte dumt med en smörgås och en öl. Tog oss tillbaka till området och en ytterligare resa upp till toppen. Nu valde vi ett annat åk. Ingen vandring men ett antal kilometer med skråande först. Det kanske låter absurt men fallhöjden på ett åk är ca 1800m. Insteget var hårt som i en pist men efter ca 400m så blev det mjukt. Helt fantastisk åkning. Det är bara låren som sätter stopp för hur länge man skall kunna åka utan att stanna. Underbart. När vi kom tillbaka till hotellet insåg vi (Sara, Ola, Markus, Jonatan, Thomas och jag) vilken fantastisk dag vi haft. Låter det knäppt att säga att vi åkte 2 åk + 1 uppvärmningsåk på en dag? Vi var dock ute från 9 till16 och var igång hela tiden.

1 kommentar:

Märit sa...

Så avis jag blir det ser helt fantstiskt ut. LÄngtar så efter alpskidåkning med allt som därtill hör.

Cool utflykt du verkar haft det igår.
FOrtsätt och njut, själv är jag i Skövde!!!
Kram Märit