tisdag 22 juli 2008

Plastsäck. En påse eller ett hinder??

En sopsäck i plast kan vara ett mycket bra hjälpmedel om den används på ett sätt som var tänkt från början. Vi har dock varit med om ett annat.
Oran som är den sydliga vinden är avsevärt starkare än nordvinden på Gardasjön. Sjön i sig ser ut som ett päron och orterna Riva och Torbole ligger längst nordvart. Detta gör att Oran har hela sjön på sig att pressas samman både vad gäller styrka och sjöhävning. Vad gäller sjöhävningen så pratar vi om en riktigt krabb sjö. (De som säger att trimaransegling är torrt har inte seglat Sprint kl 16 på Gardasjön). Vi kommer seglandes i full fart med revad stor och schreacher i ca 12-15 kn då plötsligt båten bromsas in och jag har INGEN roderverkan. Detta är ingen behaglig situation då berget är synnerligen nära på våran babordsida och seglare samt vindsurfare finns över allt. Fullt tryck i seglen men när jag rör på rodret händer inget. Jag vänder mig bakot och tittar på rodret och ser en enda stor caviterande/kokande mängd av skumm och bubblor. Vad har hänt?? Rodret kan inte gått av då jag har motstånd. Men inget händer när jag ger styrkommandon. Någonting är riktigt fel. Syrran häver sig ner mot rodret för att försöka hitta problemet dock utan resultat. Att reva segel med fullt tryck har vi lärt oss denna väg att det är inte det lättaste. Dock kunde vi få ner dem utan att det fladdrade i onödan och därmed få hejd på båten. Då visade det sig att en stor plastsäck satt fast på rodret. Denna gång gick det bra men det hade inte varit trevligt vid en rundning nära land......

Inga kommentarer: