fredag 11 juli 2008

Annorlunda segelsemester.






Vi har nu anlänt till Prien vid Chiemsee. Vilket fantasktiskt mottagande vi har fått! Vi känner oss verkligen välkomnade. Dock tycket säkert en hel del ”locals” att vi är bra knäppa som lämnar skärgården för att köra 155 mil för att segla i en insjö! Jag håller inte med. Det är en fantastisk upplevelse att segla här med bergen som bakgrund. Att vädret är underbart och vattnet 24° gör ju inte saken sämre. Medlemmarna i klubben där vi huserar låter oss inte lämna innan vi har deltagit i Lördagens klubbmästerskap. Att segla regatta är vi ju inte så svårövertalade på så det blir att vi är kvar här till söndag. Segling har verkligen en annan dimension här. Vem skulle köpa en 34’ Bavaria för att segla i en sjö som är 10*9 km stor i Sverige? Regettan på lördag är en 6 timmars regatta. Jag undrar hur många varv runt sjön??
Vad som verkligen slår oss med glädjande häpnad är hur trevligt alla på klubben tycker att det är att vi är på besök. Vid kvällens anmälan inför regattan ville flera komma fram och prata samt bjuda på öl. Sedan måste jag påpeka att världen inte alltid är så stor! Jag SMS:ade Ulrich (Sv Corsair agenten) för att få reda på ett internationellt handicaptal. Han gav rådet att ringa den tyska agenten. När jag sedan ringer Werner efter att ha kommit in från dagens seglingar så hör jag i luren efter att ha presenterat mig. " Ja jag står ca 20m framför dig" Han hade sett Sprinten och frågat runt. Själv var han där för att leverera en Corsair 24:a.
I övrigt är det synnerligen fränt med ett slott som skulle bli en kopia av Versailles men pengarna räckte inte!
Nu har vi käkat en underbar middag och skall avsluta med en Cappo.

Inga kommentarer: