måndag 28 december 2009

Låååång resa.

Det blev en lång men överlag smidig resa till Hawaii.
När jag kom till Calgary blev det dock lite annorlunda. På denna flygplats har US Costums sin kontroll innan avfärd till US istället som på de flesta andra att man kollas vid ankomst. I vilket fall som helst var det den värsta kö jag sätt på länge. Dessutom rörde den sig inte ur fläcken. Vad göra? Tiden skulle normalt varit fullt tillräcklig men nu kände jag att detta skulle bli tight.
Efter ett tag började de ropa ut flighter där passagerarna omedelbart måste passera costums. Inte mig emot. Dock hade kvinnan där svårt att övertalas att man kan åka till Hawaii 2 veckor med endast handbagage. "Var är din väska?" "Jag har bara handbagage." Det trodde hon absolut inte på. Efter lång förklaring att jag fick plats med allt det lilla jag behöver i min rygga. (Fick förklara detta ca 5 ggr) Ringde hon till Air Canada för att kontrollera hur många väskor jag hade checkat in i Stockholm. Hon var fortfarande inte övertygad när hon fick svaret: 0. När hon sent om sider lät mig passera kom nästa koll. Security!!!! De kollade allt mit bagage. Jag menar verkligen allt. Ryggsäcken skulle tömmas helt. Pryl för pryl skulle scannas separat. Dator, kamera, telefon, hjälmkamera, laddare till dessa, plånbok tömmas etc etc. Roligast var dock att mina 10 snusdosor fick åka på bandet en och en. Detta innebar att flyget blev över en timma försenat. Vi var några stycken som skulle kontrolleras.
Väl framme var det inte svårt att somna efter en dusch. Vaknade vi 3 på morgonen alldeles klarvaken. 11 tim jetlag sätter sina spår.
Aloha

1 kommentar:

Anonym sa...

Oron för din resa... Kan det bero på att Obama semestrar på Hawaii?
Ha en häftig vistelse! B