onsdag 30 september 2009

Surfing, Snorkling och Tsunami






Har varit uppe på North Shore och den världsberömda surf spoten "Pipeline". En otrolig känsla att vara på detta mytomspunna ställe som jag läst om sedan slutet på 70talet. Helt underbart. Det var inga enorma set som kom in under tiden jag var där. Bottenbeskaffningen gör att det är inget som bromsar upp vågen innan den når palkanten utanför ön. Rekordet i våghöjd på detta ställe är 40' (12meter!!!)
Det var ganska lagom med folk ute och ingen större konkurrens om vågorna. När jag hade blivit slut i armarna av paddlandet drog jag vidare till en skyddad lagun för att snorkla. Massor av fiskar i alla möjliga olika färger. Mycket vackert och spännande. Det har väl knappast undgått någon att det har varit Tsunami på Samoa och till viss mån även här på Hawaii. Vid 16.30 fick ingen vara i vattnet. På den norra sidan där jag befann mig blev det ingen större effekt. Dock syntes det mycket väl att något hände. Vågorna växte men framför allt ökade strömmen i vattnet enormt. På den södra sida skall det enligt utsago varit avsevärt mer märkbart, dock utan större komplikationer.
Jag undrar om jag kommer att ha på mig några andra skor än flip flops, förutom när jag seglar eller joggar, under tiden jag är här.

Inga kommentarer: