måndag 29 oktober 2007

Varför åka kollektivt?

Jag fattar inte hur man motiverar en enskild att åka kollektivt med dagens priser på biljetter. Det är i mitt tycke horribelt att ta 520 skr för en enkelresa mellan Liköping och Stockholm. Hur skall jag motivera mig själv att det är bättre att åka kollektivt om det är mer än dubbelt så dyrt????
Enkel överslags räkning. Sträckan Lkpg - Sthlm är ganska precis 200km.
20 x 12 x 0,8 = 192 skr.
Då har vi bara tagit med bensin kostnaden. Ja än sän då? Jag betalar försäkring för 25000km året, byter däck vartannat år, bilen har gått så långt så att några mil hit eller dit inte spelar någon roll. Däcken kommer jag att byta i vilket fall då jag anser att man inte skall åka på gamla däck. Bilen (oavsätt om vi pratar om Porschen eller min Opel) har gått så långt så att skicket och service är viktigare än 20 mil hit eller dit. Försäkringen skall betalas i vilket fall. HUR kan någon motivera mig att det är vettigt att betala 520kr för en enkelbiljett när jag HÖGT räknat kan köra själv för 300skr? Är jag dum? Är jag bekväm? Jag vet inte men jag tycker att det är hutlöst dyrt!!!

Inga kommentarer: